Karolína Bubleová Berková - mezzosoprán

Životopis

photoAbsolvovala Hudební fakultu Akademie múzických umění v Praze ve třídě prof. René Tučka. Italský kulturní institut jí v první polovině roku 2001 udělil stipendium pro pěveckou stáž na Conservatorio di Giuseppe Verdi v italském Miláně (prof. Stelia Doz, prof. Sonia Turchetta).

V roce 1997 se stala vítězkou Mezinárodní pěvecké soutěže Emy Destinnové a v roce 2001 laureátkou Mezinárodní pěvecké soutěže Antonína Dvořáka v Karlových Varech.

V červnu roku 2000 byla protagonistkou představení Severní noci, v němž byly v režii Jiřího Heřmana scénicky zpracovány písňové cykly Láska a život ženy Roberta Schumanna, Písně nelaskavé Petra Ebena a Severní noci Jaroslava Křičky. Projekt byl příznivě přijat diváky i kritikou (Divadelní noviny, Harmonie).

V roce 2001 vystupovala v roli Cherubína na festivalových představeních Figarovy svatby Wolfganga Amadea Mozarta v belgickém Alden Biesen (režie Inge Levant).

Od roku 2002 se pravidelně objevuje na scéně Národního divadla v Praze. Debutovala v opeře Macbeth Giuseppe Verdiho (Čarodějnice), následoval Cherubín ve Figarově svatbě. V srpnu 2003 a červenci 2004 se s velkým úspěchem představila v titulní roli Krásky v opeře Kráska a Zvíře Philippa Glasse v režii Petra Formana. A v prosinci 2004 rovněž v titulní roli Chlapce v opeře Man and Boy – Dada od Michaela Nymana (režie Robert Tannenbaum).

Velkou pozornost věnuje tvorbě písňové (např. představení Obnov svou sílu, lásko — spoluúčinkují Tatjana Medvecká, Ondřej Kepka a Kateřina Englichová), duchovní (např. Domenico Scarlatti: Salve Regina, Georg Fridrich Haendel: Messiah, Klement Slavický: Cantus Sacri) a komorní (např. spolupráce s Heroldovým kvartetem).

Výčet úspěchů svědčí o šíři jejích zájmů a o rozmanitosti jejích výrazových prostředků. V únoru 2003 a lednu 2006 se v roli Cherubína účastnila japonského turné opery Národního divadla. V Paříži na jaře 2004 přednesla part Zefky v Zápisníku zmizelého Leoše Janáčka. Za průvodu francouzského komorního orchestru Ensemble Calliopée, se kterým stabilně spolupracuje, měla tamtéž v létě 2004 písňový recitál a v říjnu 2005 na slavnostním koncertě na pařížském Velvyslanectví České republiky uvedla dílo Leoše Janáčka. U příležitosti rozšíření EU reprezentovala jako sólistka ČR v květnu 2004 na berlínském galakoncertu, kde účinkovali pěvci z nově přistupujících zemí za doprovodu orchestru Berliner Symphoniker pod vedením Liora Shambadala. V září 2004 vystoupila se Symfonickým orchestrem Českého rozhlasu pod vedením Vladimíra Válka ve 4. symfonii Gustava Mahlera. Duchovní hudbě bylo věnováno její koncertní turné v Izraeli v listopadu 2004. Na festivalu Pražské Jaro 2005 přednesla mezzosopránový part v oratoriu Ecce Homo Jana Hanuše. Od dubna 2005 jsme ji mohli vidět ve zpívaných i mluvených rolích Siguny a Repanse de Joie v činoherním představení Parsifal v divadle Komedie v Praze (režie David Jařab). V listopadu 2005 natočila se Symfonickým orchestrem Českého rozhlasu pod vedením Marka Valáška Symfonii č. 1 s altovým sólem Jana Hanuše. V prosinci 2005 účinkovala na vánočních koncertech v Belgii a Lucembursku.

Jako všestranná interpretka je často zvána k nahrávání desek: Musica Bohemica — Legenda vánoční (1998), Wolfgang Amadeus Mozart - Requiem (2000), spoluúčinkovala na CD varhanice Evy Bublové - Les Fresques (2005). V říjnu 2005 jí vyšlo sólové CD s názvem Liriche v produkci Jana Nykrýna <www.nykryn.com>.

V červenci 2007 vystoupila s velkým úspěchem spolu s maltskou sopranistkou Miriam Cauchi na 10. ročníku mezinárodního Victoria International Arts Festival na Maltě, přelom roku 2007 a 2008 strávila opětovným nastudováním a provedením Krásky (Kráska a Zvíře) v Palau de las Artes ve španělské Valencii. V roce 2008 jsme mohli ocenit její cit pro komorní hudbu, kdy v dubnu uvedla s orchestrem Berg písňový cyklus Iluminace Benjamina Brittena a v prosinci při českých recitálech s Marcelem Javorčekem ve švédském Stockholmu.

Spolupráce s komorním seskupením Juventus collegium FOK přinesla v roce 2009 své ovoce v podobě písňového cyklu Vítězslavy Kaprálové, manažery České filharmonie přesvědčila o svých kvalitách při premiéře Requiem Jakub Hanuše. V pražském Rudolfinu ostatně od roku 2010 působí jako solistka v edukativních recitálových programech koncipovaných pro Českou filharmonii.

Rok 2010 byl ve znamení Jihočeské komorní filharmonie, se kterou uvedla na dvou koncertech Illuminace Benjamina Brittena (dir. Jakub Zicha) a Il Tramonto Othorino Respighiho (dir Jan Talich).

Profesní známost s italskou harfistkou Laurou Caramellino korunovala v květnu 2011 sólovým recitálem v italském Miláně.

I její pedagogická činnost je poměrně pestrá. Od roku 2005 se jako lektorka sólového zpěvu věnuje studentům New York University in Prague, těm nejmenším od roku 2010 v soukromé mateřské školce.